ADHD
Gagal memberi tumpuan.
Gagal menjadi pendengar yang baik.
Suka mengelak, benci, dan tidak suka memberi komitmen kepada kerja-kerja yang memerlukan daya pemikiran.
Kerap terlupa dan kehilangan barang.
Selalu gelisah dan tidak duduk diam.
Suka menjerit, marah, dan lebih suka membuat aktiviti yang lasak dan merbahaya.
Tidak suka dipaksa dan menuruti perintahGenetik – kaitan antara gen dan persekitaran dapat menyumbang kepada simptom ADD/ADHD
Faktor biologi
-ketika dalam kandungan dan selepas kelahiran
-jangkitan otak
-terdedah kepada bahan toksik
Faktor psikososial
-mangsa penderaanMengenal pasti keunikan keperluan kanak-kanak
Contoh, guru menentukan bagaimana, bila, dan mengapa kanak-kanak itu sekali-kali lalai, impulsif, dan hiperaktif.
Memilih amalan pendidikan yang berbeza
yang berkaitan dengan akademik arahan, intervensi tingkah laku, dan penginapan bilik darjah yang sesuai untuk memenuhi keperluan kanak-kanak.
Menggabungkan amalan-amalan ini ke dalam rancangan pendidikan individu (RPI)
serta menyepadukan program ini dengan aktiviti pendidikan yang disediakan kepada kanak-kanak lain di dalam kelas.
Rawatan yang kita boleh lakukan untuk mengurangkan ke'hyperaktifan' individu tersebut ialah melalui :
Rawatan psikologi
1.latihan kepada ibu bapa.
2.Terapi tingkah laku.
3.Pendidikan psikologi.
4.Intervensi dalam bilik darjah
5.Terapi permainan.
salam eh..platih guru jgk? sme la kte..:) semester brapa ye?
ReplyDeletewasalam..aah..guru pelatih..sem 4...awak?english educator ke??
ReplyDelete