Friday, June 15, 2012

kenangan pokok dan buah ara


kan best kalo ade jam putaran masa..nk g cari doraemon la...nak pinjam jam putaran mase
hihiihihihi..... 

umah nozi dulu sebelum berpindah ke rumah baru ade pokok ara..tu satu satunya pokok ara kat depan umah nozi..yg strategiknya betol betol depan jalanraya...pastu yang paling best..tu la tempat nozi dan kakak2 nozi selalu lepak...yang sangat la best kat poko ara tu kami buat buaian dan nozi dgn kakak2 nozi selalu panjat pkok ara tu...pastu ape lage sambil makan buah ara sambil tengok orang lalu lalang..tambah pula sambil borak borak...mmmm manisnya buah ara dengan gula yang ada dalam buah ara..gula mcm pepejal mcm tu lbh kurang rupa dye..hehe

ade yang berayun ayun dalam buaian pastu ade yang duk bgayut panjat panjat atas pokok ara..memang best la mase tuh...
korang mesti ingat pkok ara tu tinggi..pokok ara tu tak tinggi pon..sebab tu seronok je nozi dan kakak2 nozi panjat...
ade jugak kadang2 kami sampai tertidur duk kat pokok ara tu..tertidur atas pokok pon ade...
hahaha..teruk tak...kalo nasib baik, kami tak jatuh la, kalo tak, jatuh bedebok la kami mcm buah nangka..
tapi mujur tak sakit.,hehe..


ni la pkoknye..sory la tak jelas sebab gmbar ni dah lame tambah2 pulak gmbar ni dah terlekat dgn plastik album tuh..hehehe...strategik kan pkok ni..rendang2 je..hehe

buah ara ni sangat lebat buah dye..asik berbuah je sampai tak terlarat nozi dan kakak2 nozi nak makan..
tapi mujur jugak  ade jiran2 kampung mintak buah ara nak buat gulai kenduri..masukkan sekali dalam gulai daging..ape orang panggil tu..lbih kurang mcm dalca la kot..hehe
buah banyak pastu daun buah ni lage la bnyak..asik luruh je..pastu bila nozi dan kakak2 nozi bosan duk dalam rumah..ape lage kami sapu la daun2 tu pastu bakar...hehehe
banyaknye nak cter...semua tu dah kenangan sebab dah pindah rumah..
kalo lalu depan rumah lama, mesti akan tengok pokok ni, pokok rambutan dan rumah dulu...
sekarang ni pokok tu dah xde fungsi dah walaupun pokok ara tu masih segar dan masih membesar..
orang yang beli rumah ibu bapa nozi tu ade anak2 kecik tapi biasela budak2 sekarang..,mane nak main kat luar rumah dah..sume games je..huhhu

tapi x pe lahh...yang penting sume ade dalam 'memori kenangan' yang insyaALLAH akan kekal sampai akhir hayat...

tu saje la cter pasal pkok dan buah ara..hehe



salam ^^



2 comments: